Resultatet För Kyrkovalet 2017 Klart

Noterade nyss att det slutgiltiga resultatet från Kyrkovalet 2017 publicerats. Fördelningen av mandaten blir som sagts tidigare, Socialdemokraterna 8 och Samling för Hofors församlings kyrka 7. Nu vet jag inte riktigt vilka som är nya för Socialdemokraterna, men Emma Wängelin, Mathias Strand, Anne Persson och undertecknad får varsin plats som helt nya i sammanhanget.

Vardagsbekymren Skiljer Sig Mellan Hofors Och Gävle

Trots att det bara är knappt fem mil in till Gävle så upplever jag att det nästan är två helt skilda landsdelar när jag läser Gefle Dagblad efter hemkomsten från arbetet. Regnet har orsakat större vattensamlingar och översvämningar på en del ställen i storstaden står det att läsa. Här har det på sin höjd duggat lite om än en ganska kraftig blåst under morgontimmarna. Några få mil kan alltså vara så avgörande. Tänker givetvis på när Gävle också blev insnöade 1998. Jag bodde förvisso inte i dom här trakterna vid den tidpunkten så jag kan inte bestämt säga att det inte föll snö även här, men i samma omfattning har jag aldrig hört sägas.

Det är helt enkelt lungn ro i Hofors en helt vanlig oktobermåndag. Eller nästan. Under natten och morgonen har många reagerat över ett Facebookinlägg. Det postades ursprungligen för 16 timmar sedan men tog rejält med fart under förmiddagen då det delades runt 30 gånger. Alla som vet hur en löpeld fungerar kan ju lista ut att det nått tusentals människor redan. Innehållet handlade om en person som köpt en sallad på en av ortens pizzerior och sedan upptäckt en fluga inbakad i det medföljande brödet. Kunden påtalade givetvis detta via företagets hemsida och strax dök det upp ytterligare vittnesmål som inte direkt var smickrande och med direkt äckliga bildbevis från andra kunder.

Företaget reagerade först genom att radera den missnöjda kundens inlägg från sin hemsida och istället publicera dagens materbjudande som vanligt. Kanske insåg man att det inte skulle räcka för att begränsa skadan för det som efter lunch blivit kanske dagens största snackis i Hofors. I ett brukssamhälle kan ordet färdas mycket fort ibland på både gott och ont. Under eftermiddagen så besvarade man kundens påpekande.

 

I kommentarerna så skrev någon en mycket klok kommentar, ”En missnöjd kund ger 10 förlorade kunder. Ett gammalt talessätt som jag lärde mig i försäljningsbranschen”. Hur exakt detta kommer att påverka företaget återstår att se, men helt klart så är det mycket svårt att få en andra chans att ställa saker tillrätta om man beter sig uselt mot en kund, eller kunden åtminstone uppfattar det så.

För att väga upp vågskålarna så ska jag också nämna att jag denna morgon återigen fick se en nöjd kund berömma Foto-Johan Ericsson för just sitt kundebemötande. Där ville en kund köpa en svamptorkare och fick göra det innan öppningsdags. Det gäller att vårda sina kundkontakter om man vill att kunderna skall handla lokalt!