Politisk Framgång & Folkrörelser Är Som En Kväll För En Ståuppkomiker

Denna frostiga morgon värmer både kaffe och senaste upplagan av Dagens Samhälle. Man har nämligen ett mittuppslag som är helt i min smak. Med stor rubrik skriver man att ”Valstugorna tar det digitala klivet 2018”, och i korthet är det gamla nyheter för Hofors eftersom Hoforspartiet redan gjorde det för inför valet 2014, men först nu verkar omvärlden på riktigt ha begripit betydelsen. Flera av de andra partierna lokalt har anammat idén, men om de når samma framgång betvivlar jag faktiskt. Verktygen finns ju helt gratis, Facebook, Twitter, Instagram med flera. Bilder, filmklipp och kortare men tydligare budskap om politikens innehåll är nyckeln till framgång för att nå de yngre väljarna, självklart att hitta rätta ingångsläget och sedan hålla igång showen med tillräcklig fart och intresse för att nå hela vägen fram. Lite kan man jämföra det med en ståuppkomiker, som om den inte lyckas pejla av publiken, komma med rätt punchlines vid rätt tillfällen, riskerar att förintas totalt när den står på scenen och allt färre skrattar och istället plockar upp sina mobiltelefoner och roar sig på annat sätt. Rätt utfört så kommer de flesta av er förtrollas och trots goda intentioner, bli förledda. Personligen blev jag mycket intresserad redan några år före valet 2014, efter att ha läst boken som jag bloggade om 2013.

Vi manipuleras hela tiden, dagarna i ända på olika sätt. Jag skulle kunna dra upp åtskilliga exempel, men skall hålla det kort med två. Många kommer inte gilla att höra det här, men fundera över det och ni kommer att inse att det finns en logik i det. Det fanns många orsaker till att Adolf Hitler kom till makten. Tidsandan+karaktären+behovet av förnyelse. Med mastigt inramade offentliga scenshower var det få som inte rycktes med och köpte i princip allt som sades och gjordes inledningsvis. Herr Hitler var en visionär och även om vi kan utläsa av historien hur det hela gick helt galet sen, så ska ingen ta ifrån honom att hans tajming var perfekt. Som med allt har vi människor en tendens att förr eller senare driva saker för långt. Som när ståupparen raljerar i 25 av sina 30 minuter på scenen och har publiken med sig, men precis innan den skall binda ihop säcken och kalla det en lyckad kväll, av ren hybris drar det där skämtet som man absolut inte hade tänkt igenom och istället för att roa publiken förolämpar på ett sådant sätt att det tar tvärstopp. Med stor modifikation det som egentligen hände med Hitler också fast i aningen vidrigare former.

Människor har också en tendens att drabbas av masspsykos. Vare sig det gäller politik, sport, byskvaller eller annat. Börjar strömmen röra sig så följer många med rent instinktivt. Vi har sett det ske i samband med demonstrationer eller en REA hos en attraktiv affär. Och det är i exakt den stunden som det blir riktigt intressant, om man kan behärska vågrörelserna för att föra det fram till ett önskat resultat.

Det andra exemplet är högst lokalt och också mycket tydligt. Musikhjälpens insamling 2016 där en blygsam idé under namnet ”Med kärlek från Hofors” växte till ett monster där många liknande fenomen som när Hitler tog makten utspelade sig. ”Men vänta nu, nu får du väl ändå ge dig” tänker en och annan nu. Det var ett mycket godhjärtat initiativ, men i efterhand när jag funderar över det så hade initiativtagarna kunnat sagt att ”Nu samlas vi och tänder eld på kommunhuset” och många följare hade faktiskt deltagit. Så starkt kan ett budskap få människor att agera även om syftet är något helt annat. Den som tvivlar på vad jag nyss skrivit kan ta sig en titt i den avsedda Facebookgruppen och studera inläggen som kom efter att insamlingen avslutats och flertalet människor drabbades av posttraumatisk stress. Man ville verkligen inte att den där underbara känslan som gav deras liv en mening skulle ta slut, så man försökte starta nya insamlingar, nya aktiviteter att vara delaktiga i, men det föll plats eftersom de allra flesta faktiskt nu var utmattade efter den totala ansträgningen. Besvikelse inföll. Frågor ställdes. ”Varför vill ingen delta i min insamling med samma kraft som den till Musikhjälpen?”. Initiativtagarna prickade exakt rätt, troligen oavsiktligt och inte lika planerat som diktatorn i exempel ett. Men med samma resultat, att få folket med sig för ädla eller andra syften. Detta år tror jag inte att vi kommer få se samma hysteriska nivåer (synd för årets syfte är om än ännu viktigare än föregående års).

Vad i herrans namn har då rubriken för koppling till allt det här?

Mjo, den andra artikeln i mittuppslaget beskriver satirsajten Umeå, meme-huvudstad 2018. ”Meme är bilder eller filmer med ett budskap som sprids vidare på sociala medier”. På just den här sidan riktar man in sig på personer vid makten i Umeå, lokala företeelser, politiska omdiskuterade beslut och gör politisk satir av det. Som med allt så finner inte alla det roligt. Ett exempel från sidan som verkligen kan sägas vara en skiljedelare.

Ganska grovt att kalla något inavlat, men det är även en term som många av Hoforsborna också använt om vår egen politiska situation. En del tycker det är träffsäkert rätt, andra uppenbarligen förolämpande. Ett annat exempel:

Nu känner jag inte riktigt till vad Umeå kommun ägnat sig åt som fått den här bilden att bli mycket gillad. Men även här går det att överföra till vår egen kommun. Minns ni ”myrsloken” utanför Bergsmannen eller det pågående gnisslet om Hagaparkens växthus? Lite så är det även med obekväma politiska beslut, det genomförs och människor som varit upprörda glömmer bort det eller tappar intresset. Men då och då så slår vissa fenomen igenom, och människor ägnar hela sin uppmärksamhet åt att vänta på det ”avslutande skämtet” som ståupparen arbetat sig fram emot. Som Hoforspartiet, Hoforsbloggen, Med kärlek från Hofors mfl faktiskt liknande fenomen. Skämtsidan från Umeå utsågs av tidningen Folkbladets läsare till ”Viktigaste opinionsbildaren i Umeå” i en omröstning.

Kanske har jag nu avslöjat en mycket god strategi för att få uppmärksamhet och vidare framgångar genom att fånga människors intresse, men det är som jag skrev inledningsvis att nästa års val kommer att få den som kan arbeta på samma sätt via de sociala verktygens plattformar med bilder och video, att skörda stora framgångar. Det räcker dock inte enbart med den kunskapen, det handlar också om att göra det i exakt rätt tid, vid rätt tillfälle och ”manipulera” väljarna till masshysteri och sedan styra strömmen mot önskat resultat. Skicklighet eller ren och skär slump, det är omtvistat.