Socialdemokrat Från Hofors Deltar I Negerbollens Dag 2013

Det var ett tag sedan jag ens hörde ett pip om den beryktade ”Negerbollsdebatten”. Kanske av den enkla anledningen att ämnet är otroligt uttjatat och människor i regel inte bryr sig vad man kallar bakverket eller har lyckats få människor att förstå att det upplevs kränkande och därmed undviker att tala det. En fråga som borde vara lågt prioriterad över huvudtaget. Men då och då hoppar den upp likt en ovälkommen klåda och den 11 maj är det dags igen. Då anordnas något som kallas ”Negerbollens dag 2013”, en Facebookgrupp med samma namn har för avsikt att göra någon form av statement, att man får kalla bollen vad man vill och uppmanar medlemmarna att denna dag tillverka just detta bakverk.

BollavokäntursprungBakgrunden skall enligt uppgift ha sin början på forumet Flashback och i denna diskussionstråd. Tråden är startad 2009 av användaren ”Negersmurfen”. Det är inte riktigt sant eftersom Facebookgruppen startade månader innan själva tråden. Syftet torde vara någon form av protest eller provokation. Ibland är det svårt att avgöra. Det blev som väntat en debatt som kom att handla om annat än en chokladboll. Johan Wirfält skrev en lång debattartikel på Newsmill med rubriken ”Facebook-gruppen Det heter negerboll är äcklig”.

Det heter Negerboll, och det har det alltid hetat! Alla som är med i denna grupp vill avdramatisera användningen av namnet. Vi som säger ‘negerboll’ är inte rasister! Däremot är alla fördomsfulla svenskar, de som säger att mörkhyade tar åt sig av användande av ordet ‘negerboll’ därför ska de särbehandlas och man får inte provocera dem på något sett, DET är rasism!

Wirfält resonerar vidare i artikeln att:

Jag och en kompis pratade om det här för ett par dagar sedan. Vi kom fram till att det med negerbollar är lite som med övergångsställen.

År 2000 infördes en lag om att bilister ska väja för fotgängare vid obevakade övergångställen. Sedan dess har antalet skadade vid desamma ökat med 30%. Statistiken visar också att olyckor mellan fotgängare och bilister är mycket vanligare där det finns obevakade övergånggställen än där det inte finns några gatumarkeringar över huvud taget.

Av omsorg för sina invånare har flera kommuner tagit konsekvensen av detta och helt tagit bort sina obevakade övergångsställen. De senaste åtta åren har ju visat att om svensken ser ett övergångsställe, då går han där. Att föraren i bilen som just kommer runt hörnet eventuellt inte ser honom, eventuellt inte hinner bromsa, eventuellt inte ens känner till lagen om att lämna fotgängare företräde, spelar så att säga ingen roll.

Svensken på övergångsstället har ju sin lagliga rätt att vara där, han är beredd att ta smällen.

Sjukhusräkningen får bilförarens försäkringsbolag betala.

På samma sätt är det med negerbollarna.

Svensken har sin grundlagsfästa rätt att säga vad han vill, alltså gör han det. Skitsamma om någon blir kränkt, han har ju bara sagt vad svenskar alltid sagt, nämligen negerboll.

Att han själv faktiskt betalar räkningen den här gången, genom att med språket skapa ett samhälle som en betydande del av befolkningen inte känner sig som en del av?

Sådant tänker inte svensken på.”

 

Som jag skrev tidigare hoppar ämnet upp då och då, ibland tror jag att det är mer uppskattat som en provokation än som smaskig delikatess. Gina Dirawi som bland annat anklagats för antisemitism, tog i sin debutkrönika för Aftonbladet upp ämnet (tidigare inlägg på Hoforsbloggen). Det blev naturligtvis en hel del reaktioner vilket ni kan läsa mer om i det inlägget. Vid det här laget förstår nog de allra flesta att det inte alls längre handlar om bakverk även om det är på en nivå av snaskighet som man gottar sig i.

 

Jag funderar lite kring ämnet och tittar bara på den senaste veckans uppståndelse om Omar Mustafa som valdes in i det Socialdemokratiska toppskiktet för att en knapp vecka efter sparkas ut. Anklagad för att inte till fullo ha accepterat Socialdemokratins värdegrund. Om det verkligen är hela sanningen får man debattera vidare om i veckor framöver, det har dock skakat om partiet och får antagligen konsekvenser vid nästa val om man inte på något sätt reparerar skadan. Där kommer denna ”Negerbollsdebatt” in igen. Är det okej med Socialdemokraternas värdegrund att som politiker och Socialdemokrat att delta i det här evenmanget? Hur harmlöst det än kan verka att trycka på ett av svarsalternativen vid inbjudan, borde väl någon slags grundläggande värdering signalera att det här är inte bra, det här kanske jag skall avstå ifrån. Även om man inte gör det i ”sin roll” som Socialdemokrat så ska man väl ha samma värderingar som privatperson eller tänker jag fel här?

NamnlösTittar man på listan av människor som sagt ja till att delta hittar man faktiskt lokala Socialdemokrater från Hofors. Här borde man i Socialdemokraternas led lokalt ifrågasätta personerna, varför dom ens tryckt på knappen ”Tacka ja”. Det är enligt mitt sätt att se det en värdegrundsfråga. På samma sätt som Omar Mustafa ifrågasätts, ska väl även andra Socialdemokrater som rör sig i en politiskt laddad gråzon också ifrågasättas?

Det intressanta är nu om berörda personer väljer att hoppa av sitt deltagande innan media snappar upp det. Skadereglering kan man kanske kalla det. Tror ingen vill läsa på löpsedlarna att ”Socialdemokrat från Hofors deltar i Negerbollens dag 2013”. Vem vet, kommer nyheten först från Gefle Dagblad kommer det nog ett utropstecken efter rubriken också, eller hur Jonas Harrysson 😉

14 thoughts on “Socialdemokrat Från Hofors Deltar I Negerbollens Dag 2013

  1. Tänkvärt och tänkvärt, det är en ohyggligt tröttsam debatt men min poäng på slutet är att bryr sig verkligen människor om det här laddade ”fenomenet” eller är det helt aningslöst man trycker på ”Tacka ja” för att det är en ickefråga där annat kanske borde debatteras? Åtminstone om man är på den nivån av makthavare som trots allt tex Gina är på.

  2. I detta fall är kanske jämförelserna lite extrema 😉 Ett bakverk som alltid hetat negerboll och som för många alltid kommer att heta negerboll har ju inget med politiska värderingar att göra. Tyvärr har det ju blivit det pga just ordet negerboll men det Omar Mustafa står för är lite mer politiskt. Om det är PK att tacka ja till en inbjudan om negerbollensdag så tycker jag det. Man tar ingen politisk ställning utan man tycker nog att det är löjligt överhuvudtaget att debatten finns. Ska man hårddra allt så kan man snart inte säga svart utan att det det får negativ klang, snart får du väl inye kalla romer för romer pga att dom kan bli stötta. Zigenare tog dom ju bort för att det hade fått en negativ klang. Har Zigenarna (romerna) ändrat sitt beteènde? Nej det har dom inte.

    Din fundering i sig är ändå intressant skulle det kunna bli en liten politisk skandal om det kom ut att vissa politiker tackat ja?

  3. Det är som du skriver lite hårddraget, men förhoppningsvis kanske man inser att debatten är löjeväckande i grund och botten. På samma tema diskuterade jag denna morgon om hur det såg ut när man diskuterade om jorden var platt eller rund. Folk miste ju livet för att envist hävda att den var rund som en boll och att man inte alls ramlade av kanten av jorden i de ”plattas värld”. Saker och ting kan drivas till absurdum och kanske gjorde jag just det lite med detta inlägg 😉

  4. Bara en reflektion över jämförelsen med jorden är platt/rund: vad är bakverket gjort av och vilket namn blir därmed det mest träffande? 😉

  5. Helt logiskt egentligen men det finns folk som envisas med att detta skulle vara ett uttryck för något kulturellt att behålla namnet. Skulle ju hellre se att man lyfte fram midvinterblot och värnade om det än tramsa om en boll.

  6. Om allt som varit är ett okränkbart uttryck för kultur då skulle ju allt tok som folk hittat på vara heligt. Tänker på det svenska rasbiologiska institutet, först i världen med att mäta skallar osv. Bara för att något har existerat betyder det inte per definition att det är bra, något som fundamentalistiska kulturförsvarargrupper borde ta till sig. Det är tyvärr pga sådan logik som dessa människor får för sig att bara för att människor som flyr från länder där religiös extremism är upphöjd till lag, kommer det innebära att samma typ av extremism skulle hända här. Det är som det gamla traditionella ( 😉 ) uttrycket ”som man känner sig själv, känner man andra”.

  7. Finner det egentligen ganska ologiskt att människor som flyr skulle anamma samma tankesätt som man flytt ifrån i ett land som inte alls har dessa värderingar eller tankegångar. Flyr man inte för att det skall bli en förändring i tillvaron? Sen kan jag iofs förstå att när det delas upp i olika samhällen i samhället som ”Muslimska civilsamhället” och ”Svenska civilsamhället” ja då blir det förvirrande för alla.

    Nåja vi är ett lättkränkt folkslag överlag. Svenskar känner sig ofta kränkta å andras vägnar baserat på vad man tror skulle vara en kränkning. Bara ordet kränkning håller på att urvattnas för en massa trivialiteter. Att envist hålla kvar vid något som som egentligen saknar betydelse ”bara för att” är lika tossigt. Är livets stora skiljefråga en boll med olika benämningar, ja då är tyvärr hoppet för mänskligheten ute.

  8. En annan intressant fråga i sammanhanget Xamuel. Hur skulle du reagera om en av dina medlemmar hade tryckt på knappen att man deltar i ett evemenag under den här parollen?

  9. Jag skulle inte bry mig nämnvärt om en medlem gjorde det. Om en företrädare för partiet gjorde det skulle jag förmodligen fråga densamme varför och be denne att överväga lämpligheten i att både representera ett politiskt parti som är det mest aktiva i kampen mot främlingsfientlighet samtidigt som man tänkt delta i ett sammanhang som kan uppfattas som just det. Har man valt att bli aktiv politiskt medför det även ett ansvar för hur man beter sig, det förväntas av oss och ska även vara så. Ett tydligt exempel är ordföranden för Ung Vänster i Luleå som tvingades avgå efter sin tweet om Billström. Vi som är representanter är ju ansiktet utåt, då måste man även stå upp för grundläggande värderingar i alla sammanhang. Det finns ju ett alternativ och det är att inte längre fortsätta som representant, ingen tvingar någon att vara politiskt aktiv, men vill man driva egna agendor kan man gå med någon annanstans eller starta ett nytt parti.

  10. Om man inte får säga negerboll, då måste man sluta säga Montenegro också. Det är ju också kränkande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *