Hofors Norr – Hofors Syd, Nyckeln Till Ett Mer Attraktivt Hofors

För strax över ett år sedan skrevs det här på Hoforsbloggen om ”Enkronasaffären” vid stationsområdet i Robertsholm. Kommunen fick köpa ett område runt järnvägsstationen för en symbolisk summa av en krona vilket måste ses som en riktigt bra affär även om det innebär en kostnad för sanering av förorenad mark. Nu skriver Arbetarbladet att det kommer ske en miljonsatsning för att göra området mer attraktivt.

Ytan på 300 kvadratmeter kommer att förvandlas till långtidsparkering, säkra cykelställ, tydlig belysning, informationstavlor om Hofors, och laddningsstolpe för elbilar. Även motorvärmare kommer att erbjudas för en mindre avgift. Men det är inte bestämt än vilket slags konstverk som är aktuellt som utsmyckning.”

Då som nu dyker frågeställningen om en mer central järnvägsstation upp bland kommentarerna. Det är faktiskt en befogad frågeställning för hur praktiskt i alla avseenden hade det inte varit att kunna kliva av vid en station vid förslagsvis Hagaparken för de arbetspendlande och studerande som reser med buss till andra orter? Men tyvärr verkar det inte alls finnas en vettig och hållbar lösning på det hela. Lättast kanske det hade varit att flyttat hela Hofors till Robertsholm istället.

 

En tanke slår mig dock. Kanske, bara kanske behöver vi inte flytta Skänktorget och ICA alls. Det går en bit järnväg in till Ovako, den är inte elektrifierad så loken som drar lasterna in och ut går på diesel. Om man förlängde den järnvägen fram till Hagaparkens nedre del, tillsatte el, byggde plattformar så är det fullt möjligt att de moderna tåg som agerar i pendeltrafiken skulle kunna köra in, vända och köra ut igen.

ReginaDet skulle bli en betydligt lägre kostnad än att dra in hela järnvägen i och förbi Hofors. För att inte pendlande från Robertsholm skulle gå i taket, kunde man dessutom inrätta två stationer. Hofors Norr och Hofors Syd. Finns på andra ställen. Problemet skulle i princip då bara bestå i att lokföraren skulle behöva byta ände vid en vändning. En omstart av tåget två gånger i Hofors oavsett om man åker mot Gävle eller Falun. I slutänden (av järnvägen ironiskt nog) är det bara en tidsspillan på några minuter för att ha en central järnvägsstation.

 

En snabb titt på kartan ger även ett annat alternativ. Inne på Ovakos område bygger man ut järnvägsspåret (röda pilarna) så att det går runt området och sedan tillbaka till ”Hofors Norr”, då blir det bara ett stopp och byte av tågets riktning för att komma åt båda hållen.

spårFördelarna blir ju ett mer attraktivt område att kliva av på, enklare för alla resande, pendlare och turister och andra att direkt komma centralt i Hofors. Området vid Hagaparken som redan genomgår en ansiktslyftning med snabbmatsresturanger och annat kan utvecklas ytterligare. Naturligtvis en stor kostnad men för Hofors kan jag bara se vinst i det här fallet. Vem vet, kanske till och med gamla Hagaskolans lokaler kan få nytt liv på det här sättet. Företagshotell i naturskönt område med goda kommunikationer till hela området med Gävle, Sandviken, Falun och Borlänge.

2 thoughts on “Hofors Norr – Hofors Syd, Nyckeln Till Ett Mer Attraktivt Hofors

  1. jävlar vilken bra idé…så att det blir mer liv o rörelse runt Hagaområdet…
    försök få dom bestämmande att nappa på idén.
    å Hagaskolan ser det för jävligt runt nu för tiden….

  2. Det borde ju vara både den billigaste och mest praktiska lösningen både för att utöka pendeltrafiken och ta Hofors närmare omvärlden med en central station kan man tycka. Miljöaspekten borde väga tungt där.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *