Hoforspartiet Störst I Hofors!!

Rubriken ljuger inte, det är bara en modifikation av hur man ser på det här med sociala medier. En av hemligheterna bakom Hoforspartiets starka frammarsch beror på sociala medier. Grundplanen har alltid varit att nyttja just de verktyg som finns för att föra fram partiets budskap, skapa intresse och kommunicera med potentiella väljare. Vår totala budget för att valkampanja uppgår till 1190 kronor. Kostnaden för valsedlar helt enkelt. Jag vågar nästan äta gift på att inget annat parti i hela Hofors, eller landet för den delen heller kommit undan så billigt i den politiska historien. De sociala medierna i kombination med en än så länge hemlig strategi, har medfört att partiet syns, hörs och får ut sina budskap snabbare och enklare än alla andra partier i Hofors. Genom några snabba knapptryckningar når vi tusentals inom loppet av bara ett par timmar. Okej nu är inte alla röstberättigade för just kommunvalet i Hofors, men det är ju bara positivt att människor runt om i landet följer oss och får intryck och en uppfattning om vad vi egentligen gör här i Hofors.

 

Eftersom det dock tar en hel del tid att etablera sig och marknadsföra sig så är den delen ingen hemlighet i vår strategi. Oavsett om de andra skulle starta nu, så hinner de inte ikapp oss med synligheten i sociala medier. Vi har en blogg som funnits i snart 5 år och når tusentals varje gång vi trycker på en knapp. vi har den största Facebooksidan lokalt och når ut via Twitter till otroligt många fler än vad ens de två viktigaste personerna i Hofors gör. Skall visa exempel på det längre fram i det här inlägget.

 

Varför tar jag nu upp det här? Jo en mycket intressant ledare av Jenny Wennberg på Arbetarbladet visar vilken syn ”gammelpolitikerna” har på nymodigheterna. Läs hela ledaren för den är klockrent fantastisk!

Den strategi som man i Gävle gjort till sin, är inte bara amatörmässig, den hotar också den för medborgarna och demokratin så viktiga transparensen.

Men den är onekligen bekväm för kommunen, eftersom som den försvårar den journalistiska granskningen av verksamheten.

Vill Gävle kommun försvåra granskningen ytterligare, kan man ju för övrigt alltid göra som den kommunala tjänstemannen, och nöja sig med att samtala om verksamheten högt och ljudligt på restauranger.”

Tittar vi på de två mäktigaste personerna i Hofors kommun, så blir det en deprimerande syn, för ingen av dem har begripit någonting och nu när det faktiskt står ganska mycket på spel, är det försent att vända arbetssättet. På 89 dagar skulle jag bli mycket imponerad om de kunde vända detta nyttjande av sociala medier till en framgång. Dom har inte kunskapen eller orken eller viljan. Jag däremot stoppar ut hakan och säger att ge mig 30 dagar så kan jag starta ett nytt parti och få mer synlighet än vad dessa kan.

Kommun

Det finns vissa tvivel på att detta är den officiella Twitterkanalen kommunen har. 13 följare, inga meddelanden eller aktiviteter alls. När Hoforspartiet talar om en framtida transparens, så är det daglig information, till och med fortlöpande information am allt som händer och sker. Det skapar intresse, man kan direkt komma i kontakt med kommunen, och uppfattningen av att politiker låser in sig i kommunborgen i tre år och visar sig var fjärde skulle vara som bortblåst. Här har vi många ideér och kunskap som tydligen inte finns hos de etablerade.

Ulf

Kommunalrådet Marie-Louise Dangardt är ändå hyfsat aktiv. 71 stycken meddelanden som når till 120 stycken följare. I sammanhanget ändå ett plankton i havet.

Ulf

Kommunchefen Ulf Strömstedt har utteryckt sig 28 gånger. 8 personer är intresserade av att följa honom varav 2 är journalister, en lokal Vänsterpartist och ovan nämnda kommunalråd. Det utgör 50 procent av hans totala räckvidd. Sist han meddelade något viktigt var den 1 januari detta år, då menade han att en mjukstart med det kommunala arbetet var på sin plats.

Tweet

 

Man kan spotta och svära och kalla alla dessa verktyg för att nå ut ”nymodigheter” och ”betydelselösa”. Det intressanta är dock när vi efter valet i höst summerar allt, kan visa någon som helst aktivitet från det gamla inom lokalpolitiken i Hofors. Tror ni någon av ovan nämnda haft samma mediaintresse de tre senaste dagarna som Hoforsbloggen?

Media

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *