Är Det Dags Att Radera Alice Tegnér Från Historien?

Jag har på avstånd följt de debatter som uppstått efter att SVT bestämt sig för att redigera bort små delar av Pippi Långstrump eftersom det på 2000-talet ter sig lite konstigt med vissa uttryck.

Det är tv-serien ”Här kommer Pippi Långstrump”, som sändes i SVT för första gången 1969, som nu kommer i en restaurerad DVD-utgåva där både bild- och ljudkvalitén har förbättrats.

Andra förändringar som gjorts är att scener där skådespelerskan Inger Nilssons Pippi refererar till sin far som ”negerkung” har ändrats så att hon numera bara säger ”kung”. Även en scen där Pippi leker ”kines” genom att sträcka ut huden runt ögonen har klippts om.”

Pippi

Tidigare gällde det en gardin som man kunde köpa i souvenirshoppen på Astrid Lindgrens värld:

Emelie Abrahmsson fick en otrevlig överraskning när hon besökte Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby igår. I souvenirbutiken såg hon en gardin föreställande Pippi Långstrump som fläktades av två mörkhyade barn.

”Som mamma till ett afrosvenskt barn undrar jag hur ni tänker när ni säljer gardiner där bruna barn agerar slavar åt Pippi?”, skrev Emelie Abramsson på Facebook efter sitt besök på Astrid Lindgrens värld.

Efter inlägget har flera personer reagerat på gardinen som upplevs som rastistisk.

”Smaklöst, okunnigt, rasistiskt, förnedrande”, skrev en annan person i Facebook-kommentar.”

För snart ett år sedan så var det bland annat Tintin och Barna Hedenhös som var i skottgluggen. Då funderade jag över om det verkligen var av godo att agera historierevesionister i gamla barnböcker.

Det är ett helgerån att bete sig på det här sättet för det handlar om historierevisionism av värsta grad. Det finns åtskilliga böcker och skrifter man i sådana fall måste gå in och ändra för att det inte stämmer med dagens uppfattning eller för att vetenskapen var bristfällig förr i tiden.”

Efter att ha läst Arbetarbladets kulturredaktör, Bodil Juggas text om ”Hur tänkte Pippipoliserna? ” är det fortfarande en fråga som verkligen inte besvaras i en handvändning:

Men en självklar ståndpunkt borde trots allt vara att ingen annan har rätt att ändra i efterhand. Om barnkultur utses till pedagogiskt undantag, vad blir nästa undantag? 

Massor av böcker ansågs inte sexistiska på sin tid. I vår tid är de uppenbart sexistiska. Ska vi lägga dem i en jättesäck och knyta till? Eller ännu värre. Beroende på vem som har makten. Det kan vara feministisk litteratur som hamnar på bålet. 

Ingen kan komma och påstå att frågan är lätt.”

Jag kan bara konstatera att Astrid Lindgren och hennes alster blivit ett slagträ oavsett från vilket håll man hävdar sig känna både hennes inställning till livet hon levde eller hennes karaktärers personlighetsdrag. Uppenbart upplevs det stötande så varför inte göra som man tidigt gjorde med musikalbum där texterna inte var rumsrena. Nej det var inte Kartellen som började med att vara fula i munnen i konstens tecken, det har pågått i alla tider. Sätt en synlig dekal på verkets framsida som berättar att det kan upplevas som stötande. Det kan komma att utvecklas till att inte enbart berör barnböcker, nästa gång är det historiska dokument som färgats av dåtidens tankegångar, tidsanda eller okunskap om vetenskap och framtidens forskning.

Varningstext

Avslutningsvis vill jag lyfta fram det här med tidsandan, en annan nationalikon som bidragit till idag ganska grova saker är Alice Tegnér. Skall detta strykas ur historien för gott, skrivas om eller anpassas till 2000-talet? Hur skall framtidens böcker granskas för att inte 50-100 år senare bli en styggelse? Det är en sida av debatten som intresserar mig mest.

1

2

3

4

5

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *