Ångbåtstrafik På Hyen

Ett av de samtalsämnen vi hade under den ”trevliga” roddturen på Hyen igår handlade om hur det sett ut historiskt.

Inte fan kan dom väl ha rott från norra änden till den södra? Fast det är klart dåtidens människor var av ett annat virke.

Därför ägnade jag mig åt lite research denna morgon och fick åter igen lära mig något nytt och trevligt med anknytning till vårt område.

Korsån1

Ångbåten Korså 1

Två ångbåtar Korså 1 och Korså 2 trafikerade sjön Hyen fram till 1946 då verksamheten lades ner. Även timmerflottningen pågick till mitten av 1900-talet.Båttrafiken gick mellan bryggan intill Korså sågverk (vid sjön Hyens norra ända) och ca 6 km söderut till Korså station, som ligger vid Hyens syd-västra strand.  Ångbåten hade plats för 52 personer och den drog ofta en pråm med smidesjärn från Korså bruk eller sågat virke från sågen. Den var också ofta extra draghjälp vid flottning. Smidesjärnet, det sågade virket och timmerstockarna lastades om på järvägsvagnar, vid Korså station, för vidare transport. Bygdeband.se

Hade ju varit enormt trevligt om man kunde ha bevarat ångbåtarna och bedrivit turisttrafik på modern tid. I Falun har man till exempel charterbåtar som erbjuder rökfrossa och trubadurer och annat, och Runn är inte speciellt vackrare än Hyen. Det har ju gjorts försök med att bedriva turistverksamhet på våra sjöar tidigare, föll vad jag förstått inte så väl ut, men onekligen något värt att uppleva med solnedgångar som denna.

Hyen

4 thoughts on “Ångbåtstrafik På Hyen

  1. Det har bedrivits ångtrafik på merparten av de större sjöarna!

    På Ottnaren gick en skuta mellan Gammelstilla, Torsåker,
    Eltebosjön till Hammarby. På lill Gösken gick jänmalms
    pråmarna från Långshyttekanalen och Göske gruvans
    järnbana till järnverket i Hofors.

    På Storsjön gick två skutor runt flera ångbåtsbryggor både
    här och där mellan Kungsgårn, Åshammar, Forsbacka och
    Sandviken etc.

    På Edsken gick skuta två kajjer ena var Edske masung ner
    Engelsberg vidare Silvhytteå och ner till Stjärnsund och tillbaks!

    Allting skedde på de gosiga 1800 talets glans dagar!

  2. Slussen har läckt i Silvhytteå i många år men i år var det så mycket att den måsta hållts stängd i sommar, de ska väll skrapa ihop stålar för reparation av betong fundamenten där vattnet kryper igenom.

    Vanligtvis så kan du åka med den gamla bpåten som ligger nere vid Cafet i Stjärnsund, Stockholmarn brukar köra på sommaren fast det är lite smådyrt tycker jag!

    Sen har du ju räk båtarna som går i Siljan, är en trevlig helt överkomlig tur för att inte tala om Räkbåten i Gävle som kommun gick med på att hålla igång tillsvidare.

  3. Jag har lagt ner 15 år minst på forskande kring ångbåtstrafiken på Hyen och Hinsen och har kartlagt alla 3 båtarnas öden någotsånär. Är väldigt intresserad om någon sitter på fotografier eller vet om någon som har några på Korså 1 och 2.

    mvh
    Mattias K

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *