Platsvarumärket Får Kritik

För en tid sedan lanserades kommunens nya platsvarumärke. Jag hade förutspått att det givetvis skulle bemötas med en del känslor, både bra och dåliga, men främst bra.

Platsvarumärke

Igår publicerade P4 Gävleborg ett inslag med tillhörande artikel som handlade om platsvarumärket.

Hofors kommun har anlitat en PR-byrå för att ta fram en logotyp, något kommunen kallar ett platsvarumärke, som enligt kommunen ska samla Hoforsborna och öka turismen. Priset för märket är 98 000 kronor.”

Kanske beror det på hur man läser artikeln, men jag tolkar inte att man är speciellt positiv, utan snarare vill påskina att det är en löjligt dyr investering. Som ett brev på posten så kom det naturligtvis reaktioner från människor som läste och hörde inslaget. Det skulle vara onödigt dyrt, andra hade kunnat göra samma arbete för halva priset och bättre och någon undrade vad tusan det var för något, en symbol för symptom och sjukdom.

Personligen så är jag mycket positiv till framtagandet av det här platsvarumärket, och jag tycker inte heller att det är en dyr prislapp. I förhållande till många andra logotyper så upplever jag att vi fått något väldigt genomtänkt och vackert från samarbetspartnern Baringo. Möjligen kan jag hålla med om att typsnittet på ”Hofors” inte känns helt hundraprocentigt, det är något som får en att tänka ”Nja”.

Sen tror jag inte att människor förstår hur besöksnäringen skall utvecklas i Hofors. Att på något sätt försöka påskina att 100 000 kronor skulle vara bortkastat och fiaskoartat känns missriktat. Med den ”minimala budget” som Entré Hofors fått medskickat för att utföra uppdraget har man så här långt faktiskt uträttat små mirakel. En besöksnäring är inget som uppstår över en natt, det fungerar inte riktigt att säga ”Här får ni en påse pengar, fixa turism”. Vad Entré Hofors gör är att kratta manegen för andra intressenter som har möjligheten att bygga upp verksamheter och tjäna pengar på turism i olika former. Platsvarumärket är ett bra första steg för att samordna det hela. Det krävs givetvis mer och egentligen är det bara fantasin som hindrar besöksnäringens utveckling i kommunen.

En tanke som dock dyker upp när jag läser kritiken mot platsvarumärket, är att man missat något. Läser jag artiklar i ämnet eller Entré Hofors egen publicering om märket, så känner jag att något väsentligt fattas. Jag har suttit och lyssnat och sett Kjell Johansson berätta och visa fantastiska saker där märket kan användas på olika sätt, men av någon anledning kommer det inte fram utanför maktens korridorer. Var är de fina exemplen på hur föreningar och företag kan använda märket, exemplet på hur entréskyltarna ser ut och de praktiska användningsområdena?

Jag tror det bara blivit lite av en miss i kommunikationen av platsvarumärket och kanske därför man bara upplever det som halv istället för helhjärtat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *