Den Enes Död, Den andres Bröd

Förra veckan resonerade jag lite kring lokaljournalistiken här på bloggen och menade att vi inte var riktigt reda för tidningsdöden ännu. Bara några dagar senare skedde det en total förvandling på Arbetarbladet och Gefle Dagblad. Man införde betydligt mer artiklar där man får betala för att läsa. Chefredaktören på GD förklarade det så här:

Under onsdagen infördes något vi kallar Plus i våra digitala kanaler, och det innebär att vi oavsett uttrycksform – den tryckta tidningen, appen i mobiltelefonen, e-tidningen på paddan eller sajten i din dator, kommer att ta betalt för vår originaljournalistik.

Det känns riktigt bra.

I en värld med Spotify, Netflix, HBO och andra digitala innehållsleverantörer som människor med självklarhet betalar för är det inte längre konstigt att ta betalt för kvalitetsjournalistik. Länge har det varit omöjligt att göra det, men nu upptäcker vi att människors beteende och attityder har ändrats i den här frågan.

Det känns hoppfullt för oss. Gefle Dagblad vill nämligen fortsätta att leverera originaljournalistik som gör skillnad. Vi vill att alla som bor och verkar i Gästrikland ska ha en oberoende granskare av makten. För det krävs att vi har läsarna med oss, det kostar nämligen att göra kvalificerad journalistik. Med plus bygger vi en brygga mellan den traditionella papperstidningens gamla affärsmodell och det digitala. Betalt gäller – oavsett kanal.

Det har givetvis diskuterats flitigt i min bekantskapskrets och inte alls förvånande, menar många att det var spiken i kistan för lokaltidningarna. Att ekonomin inte kommer att gå ihop och folk är inte benägna att jämföra GD och AB med Netflix eller HBO och Spotify. Åtminstone de personer som bor i Hofors som diskuterat detta, menar att man hellre söker ”alternativa nyhetskällor” och att man egentligen övergav lokaljournalistiken för länge sedan eftersom innehållet oftast var kritiskt mot kommunen och utmålade kommunen som en dålig plats att bo på och att det upplevdes enbart negativa skriverier om kommunen. Det skall bli intressant att se om plustjänsterna blir ett bottennapp eller om det faktiskt går att få ekonomi på det hela.

Samtidigt kan man konstatera att allt fler kommuner faktiskt anställer journalister som kommunikatörer och att innehållet på kommunernas hemsidor gått över till mer redaktionellt. Fler intressanta texter, uteslutande positiva texter. Begår man allvarliga fel så kommer det ingen granskning eller något avslöjande. Det är  egentligen inte heller syftet, men det blir en av de ”alternativa nyhetskällorna” människor drar sig till. Hofors har sedan en tid börjat nyttja möjligheterna med social media, och så här långt har det enbart varit upplyftande och spännande med den nya hemsidan. Vi ligger fortfarande ganska långt efter i utvecklingen, men steget är taget och framtiden ligger framför oss. Webbradio, webb-TV, nyhetsbrev. Det behövs ingen avancerad teknik och allt till förhållandevis låga kostnader. Den stora nackdelen att det inte är en oberoende informationskanal.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *