Marita Har Dragit In Hundratals Miljoner Till Hofors

Det finns antagligen inte en levande själ i Hofors som inte vet att det var en rent magisk söndag där insamlingen ”Med kärlek från Hofors”passerade miljonen och fortsatte ticka upp till detta:

miljon

Fantastiskt bra för ändamålet och mer sammanfattande i programmet angavs en summa på över 49 miljoner kronor totalt i insamlingen. Hofors har alltså en betydande del av resultatet i årets upplaga av Musikhjälpen.

Men insamlingen i sig är en sak, det är vad som under gårdagen omnämndes som ”Hoforseffekten” som är intressant idag. Det genererade nämligen en hel del positiva mediainslag och plötsligt visste hela Sverige att ”en litet samhälle med kanske 6000 invånare” utfört stordåd. Hofors hamnade till och med på kultursidorna i de finaste och märkvärdigaste tidningarna. Ett axplock av gårdagens media:

Arbetarbladet – En miljon kronor har Hofors samlat in till Musikhjälpen – slår alla rekord!

Arbetarbladet – Efter insamlingssuccén – nu kan skyltarna till Hofors komma att bytas ut

Gefle Dagblad – Slutgiltiga summan för Hoforsbössan: 1,2 miljoner – krossar tidigare Musikhjälpenrekord

Gefle Dagblad – ”Med kärlek från Hofors” krossar rekordet – är nu största insamlingsbössan i Musikhjälpens historia

Sveriges Radio – Hofors slog rekordet i Musikhjälpen

SVT – Hofors-insamling har nått över miljonen

Dagens Nyheter Kultur – Hofors slår rekord i ”Musikhjälpen”

Sydsvenskan – Hofors slår rekord i ”Musikhjälpen”

Expressen – Kommunen slår rekord i Musikhjälpen

Göteborgs Posten – Hofors slår rekord i ”Musikhjälpen”

Aftonbladet – Filip & Fredrik slog rekord i Musikhjälpen

Aftonbladet – Nytt rekord för ”Musikhjälpen”

Och listan kan fortsätta i all oändlighet över den uppmärksamhet som insamlingen, initiativet och engagemanget har bidragit till. Det finns all anledning att vara superglad, jag gissar att där det jublas högst idag är nere vid Faluvägen/Rondellen och i ”Kjelles vita hus” eller Entré Hofors som det heter mer formellt. Föreningen har nämligen uppdraget att arbeta med marknadsföringen av kommunen och i det här fallet vred sig lyckans låsmekanismer i helt rätt läge och vi pratar om gratis reklam för hundratals miljoner som föll rakt ned i Kjell Johanssons knä. Det tåls att upprepas igen, reklam för hundratals miljoner.

För i verkligheten så har kommunen inte haft de muskler som behövts för att arbeta med sin profilering. Vi har fått mycket smått till skänks genom någon enstaka positiv artikel och nyhet. Trots att vi har fantastiska och i många fall unika möjligheter att vara en naturlig plats för besöksnäring, företagande och boende, så finns det inte medel att marknadsföra det eller skapa riktiga förutsättningar.

Vi” politiker framhäver ofta våra fördelar, nämner satsningar på idrottskommunen, besöksnäringen, skryter om vilket lyckat projekt fisket vid Hubo-Långsjön blivit som attraherar tusentals besökande. Men att göra ordentliga satsningar på det och lägga investeringar för att utvecklas till att bli konkurrensmässiga med omvärlden, det gör vi inte. Jag skriver inte, för de blygsamma medel vi satsar är snudd på intet. Det råder en viss brist på kompetens också, att placera nya uppdrag i någons knä medför inte automatiskt att satsningarna lyckas.

Men vi säger det en gång till. Hofors har fått reklam för hundratals miljoner, och allt började med ett initiativ från en privatperson vid namn Marita Söderström. Det går knappt att greppa vidden av hur lyckosamt detta blev inte bara för insamlingens och ändamålets skull, utan för alla oss invånare i kommunen som älskar att bo här. Den kärlek kommunens invånare gav, kom genast tillbaka i form av positiv media, uppskattande tillrop av hela Sverige och en bild som fullkomligt krossade den negativa synen många gett av Hofors kommun. Hofors var på allas läppar och sinnen utan en enda krona för marknadsföringen. Hur jävla fantastiskt är inte det??

musikhjalpen

Men det räcker inte med att alla vet att Hofors existerar någonstans i landet. Arbetet med att utveckla samhället runt oss måste fortsätta. Att invånarna har kraften och hjärtat är bevisat långt bortom all sans och vett, men kraften måste samlas och riktas på något sätt. Det är en fantastiskt bra paroll, ”Kärlek från Hofors”. Det finns en innerlig önskan från många nu att vi tar tillvara på det här, och det är egentligen ganska enkelt om inte den grå vardagen smyger in och sakta stryper den euforiska känslan till döds och intet. Då är nämligen dessa hundratals miljoner i gratis marknadsföring vi fått kanske inte helt förlorade, men definitivt förslösade.

Tänk om den här kraften kunde visa sig då och då. Till exempel när innebandytjejerna lirar bortamatch och ett följe av hundratals tillresta kommuninvånare hejar fram till seger.

t-shirts

Design: Lisa Alexandra Sörensen

En vädjan om språkkompisar resulterar i att det finns fler än behovet. Att vi får ett fredligare samhälle därför att goda människor solidariskt säger ifrån. Att när någon har problem så finns det fler händer att lösa dem än problemen själva. Det är ett sådant samhälle som jag vill leva i, och jag kunde aldrig ana att en enda person kunde öppna dörren på glänt till det. Marita Söderström blir förhoppningsvis startskottet på en ny tid.

2 thoughts on “Marita Har Dragit In Hundratals Miljoner Till Hofors

  1. Gläds åt att ”Hofors i mitt hjärta” fortfarande lever! Minns i tacksamhet mamma och hennes vänners arbete under kriget; olika föreningars samarbets kommiteer som gjorde klädinsamlingar, de finska barnen som togs emot i skolan OCH inte minst när grannflickan hade öroninflammation och behövde läkarvård, en torsdag, ”da´n före löningen” och granntanterna samlade ihop den lilla rest de hade.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *