Sorgebarnet Storgatan

Rubriken är helt korrekt, jag tror det finns få ställen i Hofors som väcker så mycket åsikter som vägavsnittet mellan de båda rondellerna från E16 till Ankdammen. För knappt en vecka sedan så lyftes frågan om hastigheterna och buskörningen på Storgatan igen i Facebookgruppen Värna Hofors. ”Undrar om det är någon mer än jag som reagerat på hastigheterna på Storgatan sent på kvällarna?” undrade David Persson, och med min egen erfarenhet anser jag det vara med all rätt.

Men vi kan starta resonemanget i Falun under gårdagskvällen. Där arrangerade man den årligen återkommande och mycket populära crusingen i Faluns innerstad. Det samlar en hel del bilentusiaster, åskådare och fordon av allehanda de slag. Strax före midnatt skedde en allvarlig olycka.

Larmet inkom till SOS Alarm klockan 23:51. I samband med cruisingen i Falun under onsdagen ska en bilist ha gjort en så kallad burn-out, vilket resulterade i att bilen fick kast och av misstag hamnade i det mötande körfältet.

Där krockade den med en bil, som i sin tur åkte in i en tredje bil.

Den mötande bilen hade fyra passagerare, en kvinna och en man samt två barn. De var inte en del av cruisingen. I bilen som sladdade färdades två kvinnor.

Enligt RLC Bergslagen var det mycket folk på platsen och situationen var rörig. Sex personer fördes med ambulans från platsen till Falu lasarett.

Fem av de som fördes till sjukhus uppges ha lätta skador. Mannen som befann sig i den påkörda bilen uppges ha fått allvarliga skador.

Föraren är i nuläget misstänkt för vårdslöshet i trafiken och vållande till kroppsskada i flera fall.”

 

För några veckor sedan så arrangerades vår egen sommarhögtids riktiga publikfest i Hagaparken, bilutställningen med tillhörande burnoutförevisning på ett avgränsat och kontrollerat område. Som alla vet brukar människor dröja sig kvar i centrala delarna av Hofors och det utmynnar i vad man kan benämna som en ”spontancruising” som ingen arrangör står bakom och myndigheterna brukar se lite mellan fingrarna med. Det är allt som oftast trevlig stämning, de flesta njuter av kvällen och den spontana publikfesten och brukar trappa av runt midnatt med både människor och fordon. Som alla andra år händer det att omdömet sviktar hos bilarnas chaufförer och det sladdas friskt, bränns däckspår i asfalten på icke avgränsat område och både avgaser och doften av svart gummi på vägen fyller natten. Ungefär som i Falun. Lyckligtvis så har vi inte vad jag vet haft några allvarliga olyckor i samband med bilutställningen eller spontancruisingen.

 

Det blir en enorm glädje en sådan här afton, att någon dristar sig till att kliva över normaliteten och lagens gränser. Man har säkert kontroll över sitt fordon i de flesta fall, men platsen är helt fel. Jag förstår ärligt talat inte alls själv varför man ens gläntar på dörren till en fullbordad katastrof genom att ta dessa risker. Med små marginaler leker man med andras liv och det finns säkerligen många som tycker att detta är överdrivet. Det var det antagligen i Falun också (där man för övrigt också hade ett avgränsat kontrollerat område för burnouts tidigare på kvällen).

 

Problemet med Storgatan är att detta beteende inte alls är avskärmat till en kväll/natt, under vår/sommar/höst så är det helt enkelt rena rama vilda västern när förare åker med sina olika fordon på sträckan. Man följer inte hastighetsrekommendationerna, man visar mycket lite eller ingen hänsyn alls till andra som befinner sig på trottoarer eller skall passera vägen. Det sker också dagtid och man får verkligen se upp när man måste passera vägen för att till exempel ta sig över till Hagaparken. Avsaknaden av övergångsställen är patetisk.

 

Det har hänt vid flera tillfällen att katter skadats som försökt tagit sig över vägen, ingen som stannar och tittar efter om den överlevde och är skadad utan man gasar glatt vidare och hoppas att ingen såg vad man just gjorde. Det verkar till min stora förvåning även finnas skilda åsikter om huruvida vägen borde göras säker för alla. Det anses vara en form av överförmynderi att vilja sänka farten, kanske placera ut väghinder som förhindrar höga farter. Det finns ett argument som jag hörde som jag till viss del kan förstå, att det sker många varutransporter längs just den sträckan och att det skulle vara besvärligt för lastbilarna med sänkta hastigheter och hinder. Men som med alla hinder är de överkomliga.

 

Nu handlar buskörningen inte enbart om vuxna förare. Det är Epatraktorer som definitivt inte går i lagliga hastigheter, unga människor, företrädesvis unga män eller pojkar som kör på tok för fort med mopeder och motorcyklar som hör hemma på det inhägnade området vid crossbanan och inte på vägen. Det är ett problem och på något sätt måste det tas itu med innan någon skadas ens lindrigt på grund av andras dåliga omdömen. Ett sätt kan ju vara spontana hastighetskontroller i den mån polisen skulle vilja bege sig till Hofors för att utföra dem, en annan är en ändring av regelverket för området som innebär att sänka hastigheten, sätta upp farthinder och hålla tummarna för att det minimerar riskerna. Eller krävs det att någon skadar sig allvarligt eller kanske till och med avlider innan man under en period skärper till sig?

 

 

One thought on “Sorgebarnet Storgatan

  1. Nu tror jag inte en sänk hastighetsgräns skulle hjälpa Storgatan. Hastigheterna som hölls då jag bodde där har säkerligen inte sjunkit och då var det LÅNGT över gränsen att förlora körkortet. Så det skulle som sagt inte ändra beteendet.

    Polisen bryr sig inte heller, jag ringde om detta 2 gånger i veckan under hela tiden jag bodde där, inte en enda kontroll (som jag såg) gjordes.

    Men det är ju inte heller så många år sedan det var en dödsolycka på Centralgatan, inte ens det hjälpte dessa virrhjärnor att förstå att allmänn väg är ingen racerbana.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *