Kollektivtrafiken Ingen Lönsam Affär För Resenärerna

Är det inte fler än jag som reagerat på hur olika prissättningen på tåg och bussbiljetter vi har till och från Hofors? Man vill ju gärna få fler att använda kollektiva transportmedel men vem gör det när en enkelbiljett med buss från busstationen till järnvägsstationen kostar 30 spänn? Åker man sedan vidare utan månadsbiljett eller buntbiljetter så stämmer inte informationen man uppgivit på hemsidan med det faktiska priset som dessutom höjts drastiskt bara det senaste året.

Ett exempel är en resa mellan Hofors-Falun. Med buss som endast går 2 ggr om dagen kostar det 60 kronor enkel resa. Med tåg kostar det numer 75 kronor (72 enligt hemsidan) ombord. Man har höjt från 65 i höstas till 75 denna höst. Jag kanske missminns mig, men var inte avsikten att det skulle vara samma priser på både buss och tåg?

Tåg i Bergslagen är ett samarbete mellan de fyra länen i Bergslagsregionen. Syftet är att öka pendlingsmöjligheterna både inom och mellan länen. Trafiken körs av en upphandlad entreprenör – Tågkompaniet. De har ett totalansvar för trafikens utförande innefattande bl a tidtabeller, taxor, biljettförsäljning, kundservice och ersättningstrafik

Känns absolut inte som om de ”fyra länen” gör sitt bästa för att få människor att använda tåg och buss via Tåg I Bergslagen. SJ hoppade ju av det ursprungliga avtalet eftersom det inte var lönsamt och de dessutom fick stå för ersättningsbussar mm. Kan inte tänka mig att Tågkompaniet gjort resandet mer lönsamt heller.

6 thoughts on “Kollektivtrafiken Ingen Lönsam Affär För Resenärerna

  1. En liten rolig kommentar i det hela är att de som har buss/tågkort som de kan åka mellan gävle och falun på men som vill åka ända till Borlänge måste betala för hela resan från Gävle till Borlänge, tågpersonalen vägrar acceptera att de åker på sitt kort från Gävle till Falun och sedan löser ny biljett för resan mellan falun och borlänge…. lite knäppt.

  2. Det har tydligen alltid varit problem med biljettsystemet och hur det skall tolkas. Att man före klockan 7 inte fick/får åka på ett X-trafikkkort från Dalarna eller ett Dalatrafikkort från Gästrikland vilket innebär att man är ganska låst i att skaffa ett kort enbart för Tågkompaniet. Behövde man dessutom åka en sträcka med buss måste ett ytterligare zonkort införskaffas.

  3. Dessutom så borde ju järnvägsstationen befinna sig mer lokalt än nu. Det tror jag skulle bli ett rejält uppsving med resande om det var lättillgängligare.

  4. Skulle ju bli ett jäkla problem om man flyttade järnvägsstationen till Hofors Centrum, För då skulle den ju inte ligga vid järnvägsspåret längre……. ha ha ha.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *