Båtprojekt Del 7

Under sex tidigare delar har ni kunnat följa hur ett båtvrak genomgått ett större ansiktslyft. I förra delen avhandlade vi hur den invändigt nu gjorts i det närmaste klar och i detta inlägg får ni följa med under de sista finslipningarna och sjösättning. Färgen på kanterna torkade märkligt sakta. Ingen av dom jag talade med kunde riktigt begripa att det tog över tre dygn innan färgen var så pass torr att båten kunde vändas och få sig en yttre omvandling också. Fyra lager färg och den lyste vit i solskenet. Från första penseldragen såg det dock ut att bli en katastrof, men grannen hade vänligheten att upplysa om hur den skulle appliceras i lager utan att torka helt.

Av envishet kanske så hade jag sparat någon gammal detalj från båten för att återinliva i det slutliga resultatet. Någon annan detalj införskaffades ny.

Den sista detaljen kommer alltid att förknippas med aningen stress och svordomar samt tacksamheten att fiskekamratens son fanns i närheten med sina betydligt mindre fingrar och armar. Utan honom hade båten några timmar senare inte legat i sjön. Stort tack till Fiskekamrat JR!!

Han fick nämligen krypa in i fören och i blindo placera två muttrar på plats för att få fast fästet till båten. Absolut inte det enklaste kan jag påstå som testade själv och var på god väg att hämta yxan i källaren.

Sist av allt sattes 4 stycken spöhållare på plats. Ytterligare två skall monteras men det sker senare på sjön då vi inte hade rätt verktyg för den lite udda placeringen. Totalt alltså sex spöhållare man kan variera mellan beroende på fisket som bedrivs.

Sedan kändes det bara tomt inuti. Vanan att titta ut genom fönstret och se båten ligga där försvann och det var nästan med en smula sorg jag kunde konstatera att det nu verkligen var över. Det har ju varit något som fyllt tankarna till och från under så lång tid och när det äntligen så var klart kändes det lite deprimerande. Det är sant som det är sagt att ibland är själva resan mer innehållsrik än själva slutmålet. Dock sopades det mesta av dessa tankar bort när vi slutligen gav den sista puffen ut i sjön och motorn kunde monteras för en snabb test om den verkligen flöt.

Med frun och fiskekamraten ombord styrde en stolt nybliven skeppare ut i viken och fiskekamraten tog givetvis med utrustning för att lite kvickt testa att trolla. Något som gav totalt 4 gäddor inom loppet av 20 minuter och sjösättningen var en succe!!!

Under gårdagen testades även båten i snöovädret som tillfälligt gled in över delar av landet. I motvind och blåst lyckades tre gäddor nappa och det var första gången jag på egen hand försökt stävja vädret samtidigt som gäddorna. Stabiliteten i båten var lite si då där när ingen fiskekamrat satt och tyngde ner fören. När vågorna slog mot sidan insåg jag dock att den inte kommer sjunka i första hand men bli svårfiskad på endast en person som trollar.

3 thoughts on “Båtprojekt Del 7

  1. Fin båt. Nu är blev man sugen att prova viken igen. Senast gick det inte alls bra, men det var några veckor sedan nu.

  2. Snyggt jobbat!
    Ungefär hur mycket gick kalaset på bortsett från all arbetstid?
    .
    Tänk om ett gäng Fas 3are kunde gå runt alla sjöar och sätta lapar på båtarna som ligger där för att sedan om någon månad se om det verkar som att någon äger båten (lappen borttagen). Sedan kunde alla båtar utan ägare rustas upp och förses med nya åror och sedan läggas som utlåningsbåtar i några av våra sjöar. Det borde väl vara vänligt gjort av kommunen att ha utlåningsbåtar 🙂

  3. Det blev en rejäl slant kan man säga 😉
    Mycket bra ide där med båtarna. Finns ju drivor av trasiga båtar som skulle kunna rustas fast kanske aningen billigare än den här.

    Sen får vi väl planera in en tur och testa om vattnet är bättre än Storgösken eller inte 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *